De redenen waarom atleten sportvoedingssupplementen gebruiken zijn:

  • tegemoetkomen aan zware trainingseisen,

  • verhoogde energie-inname,

  • een beter herstel tussen trainingssessies,
  • behoud van gezondheid en vermijden van vermoeidheid, kwetsuren, ...
  • mogelijke prestatieverbetering.

Het gebruik van supplementen is alom verspreid bij sporters maar voor slechts een zeer beperkt aantal van deze supplementen is er een gedegen wetenschappelijke basis dat het supplement echt nuttig is. Meestal brengen ze niets extra’s bij, sommige zijn zelfs ronduit schadelijk voor de sporter. Er moet voorzichtig omgesprongen worden met de voor- en nadelen van supplementen vooraleer ze te gebruiken.

Wanneer er een aantoonbaar tekort is van een essentiële voedingsstof en wanneer een verhoogde aanvoer via de voeding niet mogelijk is, dan kan een supplement nuttig zijn. Het gebruik van een multivitaminen- en mineraalsupplement mag echter nooit een excuus zijn om de voeding te verwaarlozen. Bovendien negeren heel wat atleten de aanbevolen dosis, ervan uitgaande dat weinig is goed, dan is meer nog beter... en zo kunnen onschuldige supplementen schade berokkenen.

Eiwitpoeders en eiwitsupplementen

Eiwitsupplementen, eiwitrijke repen en aminozuursupplementen zijn de meest verkochte sportvoedingssupplementen. En ja, het is erg belangrijk om voldoende eiwit in te nemen voor spierherstel en voor de aanmaak van spiermassa. Maar aan de eiwitbehoefte kan zeer gemakkelijk worden voldaan via een normale voeding zodat eiwitrijke supplementen niet nodig zijn.

Eiwit/koolhydraatcombinaties (vb. fruityoghurt, rijstpap) kunnen een rol spelen bij het herstel na de inspanning. Eiwitten zijn te verkiezen boven individuele aminozuren.

Vetafbraak en spieropbouw

Een groot deel van de supplementen die te koop zijn, claimen dat ze lichaamsvet kunnen afbreken en spieropbouw en kracht bevorderen. Een boodschap die door zowel sporters als niet-sporters heel aantrekkelijk wordt gevonden. De realiteit is dat de producten die een dergelijk effect hebben ofwel op de dopinglijst staan ofwel schade kunnen veroorzaken (of beide).

Voeding en het immuunsysteem

Atleten die hard trainen zijn vatbaarder voor infecties en kleine ongemakken zoals verkoudheden. Op zich geen ernstig gezondheidsbedreigend probleem maar vaak aanleiding tot het missen van trainingen en competitie en dus zeer vervelend.

Heel harde training kan het immuunsysteem beïnvloeden en, in combinatie met een verhoging van de stresshormonen, er voor zorgen dat het lichaam minder gewapend is in de strijd tegen infecties. Voor atleten met een zwaar trainingsprogramma of lange duurprestaties is het duidelijk aangetoond dat onaangepaste voeding en psychologische stress de negatieve invloed van inspanning op het immuunsysteem versterken.
Heel wat voedingssupplementen zoals glutamine, zink, Echinacea, colostrum en andere beweren dat ze het immuunsysteem versterken maar tot op heden is hier geen bewijs voor geleverd.
Gebaseerd op de huidige inzichten moeten atleten aangespoord worden om evenwichtig te eten (aangepast aan de persoonlijke noden) om overtraining en chronische vermoeidheid te voorkomen. De beste strijd tegen vermoeidheid is een voeding rijk aan koolhydraten en voldoende micronutriënten en het inbouwen van voldoende rust in het trainingsschema.
De onderzoeksresultaten in verband met koolhydraatsuppletie stellen dat sportdranken geconsumeerd voor, tijdens en na zware inspanning het impact van fysiologische stress op het immuunsysteem verminderen. Het immuun systeem blijkt nog meer onderdrukt te worden tijdens periodes van lage energie-inname en gewichtsverlies. Bijgevolg is de advisering dat indien gewichtsdaling nodig is dit geleidelijk moet gebeuren in rustigere trainingsperiodes.
Onderdrukking van het immuunsysteem kan waarschijnlijk ook een mede uitlokkende rol spelen in het ontstaan van overtraining.


Kijk naar Gezond Sporten van de Vlaamse overheid voor meer info.

Joomla templates by Joomlashine